معرفی فیلتر استخری

مقالات استخری

فیلتر استخری چیست؟

فیلتر تصفیه آب برای استخر به منظور تمیز نمودن آب استخر مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر استخر به دلیل حذف آلاینده های محلول موجود در آب استفاده می شود و همچنین باعث تصفیه آب استخر برای شنا می شود و همینطور فیلتر های استخر به سه نوع کارتریجی ، دیاتومه ای و شنی ارائه می گردند. جریان آب هنگام عبور از فیلتر تصفیه استخر و جکوزی ، اولین گام برای تصفیه آب استخر است. سپس آب تصفیه شده به استخر بازگردانده می شود ، در حالی که زباله های گرفته شده در فیلتر باقی می مانند.

انواع فیلتر استخری

فیلترهای شنی : معمولا این فیلترها در ایران بیشتر استفاده می شود. این فیلترها از بستری از ماسه ریز به عنوان محیط فیلتر استفاده می کنند. اما داخل فیلترهای شنی از شن استفاده نمی شود. در واقع در داخل فیلترهای شنی از سیلیس استفاده می شود که باعث جذب آلودگی ها و ظرفیتی از میکرون ها برای مثال تا 10 ، 8 یا 20 میکرون می شود اما اگر این ذرات کوچکتر باشند نمی تواند جذب کند و اگر کیفیت سیلیسی که در داخل فیلتر استفاده شود بهتر باشد جذب آلودگی بیشتر است.


فیلترهای کارتریج : فیلترهای کارتریج حاوی یک کارتریج پارچه ای چین دار هستند که زباله ها و آلاینده ها را هنگام عبور آب از خود جذب می کند. معمولا از این فیلترها در ایران خیلی استفاده نمی شود.


فیلترهای زمین دیاتومه : این نوع از پودر ریز ساخته شده از دیاتومه های فسیل شده به عنوان محیط تصفیه استفاده می کنند. پودر DE شبکه‌ای را در داخل فیلتر می‌پوشاند و لایه‌ای را تشکیل می‌دهد که حتی ذرات کوچک تر از ماسه یا کارتریج را جذب می‌کند. همینطور این نوع فیلتر در ایران خیلی استفاده نمی

کاربرد فیلتر استخری

برای تصفیه آب استخر میتوانید از فیلتر تصفیه آب مانند فیلترهای شنی استفاده کنید. فیلتر شنی استخر باعث جداسازی فیزیکی ذرات معلق آب مانند هیدروکربن ها، شن و ماسه، فلزات، رسوبات و مواد مضر از آب می شود و با اینکار آب تصفیه می شود، و در نهایت این آب تصفیه شده به استخر وارد شده تا مورد استفاده قرار گیرد. یکی از پرکاربردترین و همچنین رایج ترین دستگاه های تصفیه آب ، فیلترهای شنی هستند. همینطور تصفیه آب در استخرها دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ که با استفاده از فیلترهای شنی میتوانید آب استخر را تصفیه کنید تا باعث شفاف سازی آب استخر شود.

رابطه ی بین فیلتر استخری با پمپ استخری چیست؟

رابطه بین فیلتر استخر و پمپ استخر برای حفظ یک استخر تمیز و سالم بسیار مهم است. پمپ و فیلتر استخر با هم به عنوان یک سیستم برای گردش و فیلتر کردن آب استخر کار می کنند. پمپ استخر وظیفه بیرون کشیدن آب از استخر را از طریق زهکش اصلی بر عهده دارد. سپس آب را از فیلتر استخر عبور می دهد تا زباله ها، آلاینده ها و ذرات را از بین ببرد. پمپ فشار لازم را ایجاد می کند تا آب را از طریق محیط فیلتر، که می تواند ماسه، کارتریج یا خاک دیاتومه باشد، وارد کند. از طرف دیگر، فیلتر استخر به گونه ای طراحی شده است که ناخالصی های آب را جذب و به دام می اندازد. به عنوان یک مانع عمل می کند و از ورود مجدد زباله ها و آلاینده ها به استخر جلوگیری می کند. بسته به نوع فیلتر، ممکن است نیاز به نگهداری یا تمیز کردن دوره ای داشته باشد تا از راندمان بهینه فیلتر اطمینان حاصل شود. پمپ و فیلتر استخر از طریق سیستم لوله کشی به هم متصل می شوند. پمپ باید قدرت کافی برای تامین دبی کافی برای فیلتراسیون کارآمد داشته باشد، در حالی که فیلتر باید ظرفیت تحمل حجم آب استخر را داشته باشد.

تاثیر فیلتر استخری در استخر

استفاده از فیلتر شنی برای استخرها باعث می شود تا کیفیت آب بهبود یابد و باعث ایجاد آب تمیز و شفاف شود. استفاده از این فیلترها برای تصفیه آب استخر است و باعث حفظ بهداشت و سلامت آب استخر می شود. یکی از اجزای مهم و ضروری در سیستم تصفیه آب استخرها فیلتر شنی است. یکی دیگر از تاثیرات فیلتر استخر با عملکرد خوب، جلوگیری از گرفتگی لوله ها و آسیب تجهیزات است. هنگامی که زباله ها و ذرات فیلتر نمی شوند، می توانند در سیستم لوله کشی جمع شوند یا تجهیزات استخر را مسدود کنند که منجر به کاهش جریان آب، کاهش راندمان و آسیب احتمالی به پمپ و سایر قطعات می شود. نگهداری و تمیز کردن منظم فیلتر استخر برای اطمینان از عملکرد مطلوب ضروری است. بسته به نوع (ماسه، کارتریج یا خاک دیاتومه) و استفاده از استخر، فیلترها باید به طور دوره ای تمیز یا تعویض شوند. بی توجهی به نگهداری فیلتر می تواند منجر به کاهش ظرفیت فیلتراسیون، افزایش مصرف انرژی و کاهش کیفیت آب شود.

انواع برندهای فیلتر استخری در دنیا

برند های مختلفی از فیلتر استخری در دنیا هستند.. همچنین مسئله مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید انواع فیلتر شنی استخر است. در این قسمت به برخی از برند های فیلتر شنی اشاره می کنیم.

  • فیلتر شنی استخر هایوارد به دلیل عملکرد قابل اعتماد و فیلتراسیون کارآمد، یک انتخاب محبوب در بین صاحبان استخر است. Hayward یک برند شناخته شده در صنعت استخر است که به دلیل تولید تجهیزات استخر با کیفیت بالا شناخته شده است.
  • فیلتر شنی استخر ایمکس یکی دیگر از برندهای فیلتر استخری هست که کمپانی این برند در کشور چین می باشد. این شرکت تولید کننده انواع فیلتر های استخر به خصوص انواع فیلتر شنی استخر است. مدل های مختلف فیلتر های شنی ایمکس : P، MFS، FRP، MFV NL
  • فیلتر شنی استخر اطلس پول یکی دیگر از برند های فیلتر استخر است. این شرکت یکی از معتبرترین در حوزه سیستم تصفیه آب استخر ها می باشد. همینطور این شرکت در کشور ترکیه واقع شده است. همچنین دارای ویژگی هایی مانند مقاوم بودن در برابر خوردگی و مواد شیمیایی، دارا بودن شیر اتریشی، استرنسر سرخود و… می باشند.
  • فیلتر شنی استخر آکواژن یکی دیگر از برند فیلترها است که دارای کیفیت خوبی است.

مدل های فیلتر شنی

فیلتر شنی استیل : این مدل از فیلتر معمولاً عمودی بوده و پر شده از سیلیس در دانه بندی های مختلف است که وظیفه آن ها صافی آب است. این فیلتر دارای صفحه نازل می باشد و نازل ها بر روی آن نصب شده اند. به همین علت سطح فیلتر بالاتری به دلیل پخش بودن نازل نسبت به فیلتر های فایبر گلاس دارند و به هیم این دلیل آب در فیلتر شنی استیل زلال تر از فیلتر شنی فایبرگلاس است. همچنین این مدل بهترین مدل است.
فیلتر شنی گالوانیزه : این مدل از فیلتر شنی با نحوه عملکرد آن بر اساس فشار و سنگینی جریان عبور آب باعث فیلترسازی ذرات اضافی موجود در آب مانند ماسه، مواد آلی، باکتری و سایر مواد محلول در آب می شود. بر اثر فشار موجود در دستگاه های فیلتر شنی گالوانیزه که به صورت استوانه طراحی شده ذرات اضافی موجود در آب جدا می شود.
فیلتر شنی قایبر گلاس : این مد از فیلتر شنی وزن کمتری دارند و دارای قیمت مناسب تری هستند. همچنین فیلتر شنی فایبرگلاس نیز دچار زنگ زدگی نمی شود. علاوه بر این فیلتر شنی فایبرگلاس به راحتی قابل حمل است. مواد لایه درونی این فیلترها از کامپوزیت است.

انواع سیلیس برای فیلتر شنی

سیلیس فیلتر شنی به مواد معدنی تشکیل شده از سیلیکون و اکسیژن گفته می شود. همچنین به نام های علمی سیلیسیم دی اکسید با فرمول شیمیایی Sio2 گفته می شود. داخل فیلترهای شنی سیلیس قرار گرفته می شود که باعث جذب آلودگی آب استخر می شود.
سیلیس کریستال : سیلیس کریستالی ایمکس نوعی از شن و ماسه است که در فیلترهای تصفیه آب و فیلتر شنی استفاده می‌ شود. ماسه ی سیلیس شماره 20 است که از کوارتز زمینی به دست می‌آید. سلیس تصفیه آب استخر دارای لبه ‌هایی تیز و دندانه‌ دار است که باعث جلوگیری از وارد شدن ذرات ریز به داخل آب استخر می شود. همچنین سیلیس کریستال دارای کیفیت بالا، جذب بالا و طول عمر طولانی به مدت شش سال است و باعث تصفیه آب بهتر می شود.

شیرهای شش راه فلیتر استخر

شیرهای شش راه فیلتر استخر بسیار با اهمیت است زیرا دارای کیفیت بهتر و خروجی راحت تر هستند. اگر این شیرها دچار آسیب دیدگی یا خرابی شوند عملکرد فیلتر استخر نیز دچار مشکل می شود. بر روی این نوع شیرها ، شش حالت و با شش عملکرد مختلف وجود دارد همچنین با تنظیم شیر روی هر کدام از حالت ها عمل متفاوتی انجام می شود. در ادامه مطالب به این حالت ها اشاره شده است.

    شیرهای شش حالته فیلتر شنی استخر
  • FILTERATION
  • BACKWASH
  • RINSE
  • WASTE
  • RECIRCULATE
  • CLOSED

جلوگیری از خرابی فیلتر شیر شش راه

این نوع فیلترها اگر درست استفاده شود و بکواش به صورت مناسب انجام شود می توان به صورت طولانی مدت از آن استفاده کرد. یکی از نکات مهم برای جلوگیری از خرابی فیلتر هنگام استفاده یا برای چرخاندن شیرهای شش راه حتما باید پمپ استخر خاموش باشد زیرا در صورت روشن بودن پمپ واشرهای داخل شیر آسیب می بینند. نکته دیگر اگر بکواش به موقع انجام شود فشار کاریی فیلترافزایش پیدا نمی کند و باعث خرابی نمی شود و تصفیه خوبی انجام میدهد. زمان بکواش به میزان آلودگی، حجم استخر و حجم فیلتر بستگی دارد. در مجموعه آکوا با مشاوره فنی و آموزش رایگان می توانید از فیلترهای مناسب برای استخرها آگاه شوید.

مطلب پیشنهادی : تجهیزات استخری